Το 7ο Πειραματικό Γυμνάσιο στο Ράδιο Ζυγός

Την Παρασκευή, 13 Μαΐου 2022, η περιβαλλοντική ομάδα της Γ΄ τάξης είχε την ευκαιρία να μιλήσει  στο Τρικαλινό κοινό του Ράδιο Ζυγός.

Ακολουθεί η συνέντευξη των παιδιών και της υπεύθυνης εκπαιδευτικού του προγράμματος, κας Βασιλικής Μιχαήλ, ΠΕ80.

«Η συμμετοχή σε προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων για τους μαθητές είναι μια πολύ καλή ευκαιρία, ώστε μέσα από ένα διαφορετικό τρόπο μάθησης, να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες. Ειδικά η περιβαλλοντική εκπαίδευση συμβάλλει στην ευαισθητοποίηση και την ενεργοποίηση των μαθητών σε περιβαλλοντικά ζητήματα προκειμένου ως μελλοντικοί ενεργοί πολίτες να συμβάλλουν με τη στάση τους σε ένα καλύτερο μέλλον. Φέτος, επηρεασμένοι από όλα όσα ακούμε για την κλιματική αλλαγή και την οικολογική κρίση οι μαθητές είχαν την έμπνευση να ονομάσουμε την περιβαλλοντική εργασία «Κο(υ)ρε(α)σμένο Πλανήτη».

Ερώτηση: Γιατί αυτός ο τίτλος;

Αναστασία: Ο πλανήτης έχει κουραστεί και κορεστεί από αρκετά προβλήματα: η διαχείριση των απορριμμάτων και των λυμάτων, η έλλειψη πόρων, η έλλειψη οικοδομήσιμων και καλλιεργήσιμων εκτάσεων, η συγκέντρωση ρύπων, τα ακραία καιρικά φαινόμενα, οι πυρκαγιές οι πλημμύρες και τόσα άλλα. Γνωρίζουμε για το δικαίωμά μας στο καθαρό περιβάλλον αλλά ξεχνάμε την υποχρέωση που έχουμε να το διατηρήσουμε καθαρό.

Ερώτηση: και πώς θα γίνει αυτό;

Αναστασία: Αλλάζοντας συμπεριφορές και νοοτροπίες. Με την ομάδα μας, επισκεφτήκαμε κάποιους χώρους, μιλήσαμε με ειδικούς, οργανώσαμε και μοιράσαμε ερωτηματολόγιο. Όλα αυτά μας βοήθησαν ώστε να εντοπίσουμε λάθη και να τα διορθώσουμε.

Ερώτηση: Ποιους χώρους επισκεφτήκατε;

Παναγιώτα: Τον Χώρο Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων, στο Δημαρχείο τον τομέα καθαριότητας, και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης επισκεφτήκαμε το τμήμα Γεωπονίας. Στις συζητήσεις με τους ειδικούς αντιληφθήκαμε πως τα λάθη μας στη διαδικασία της ανακύκλωσης επηρεάζουν αρνητικά τη λειτουργία του Χ.Υ.Τ.Α.

Ερώτηση: Τι εννοείτε λάθη;

Ιωάννα: Με βάση τις απαντήσεις που πήραμε σε σχετικό ερωτηματολόγιο, υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό 19,4% που δεν διαχωρίζει τα απορρίμματα σε ανακυκλώσιμα και μη. Αυτό από μόνο του φέρνει μεγάλο όγκο απορριμμάτων στον χώρο υγειονομικής ταφής, ο οποίος θα έπρεπε να δέχεται μόνο ότι δεν ανακυκλώνεται και δεν κομποστοποιείται. Υπάρχουν βέβαια και κάποιοι κανόνες που οφείλουμε να ακολουθούμε αν θέλουμε να συνεισφέρουμε ουσιαστικά στη διαδικασία της ανακύκλωσης. Για παράδειγμα, να ξεπλένουμε τις συσκευασίες ώστε να μη φέρουν μικροβιακό φορτίο, να ρίχνουμε χύμα τα ανακυκλώσιμα είδη στον κάδο και όχι σε σφιχτά δεμένες σακούλες όπως πολλοί απάντησαν, (38,9%). Επίσης, δυστυχώς μεγάλο ποσοστό (34,7%) πετά στην ανακύκλωση χαρτιά καθαριότητας. Όλα αυτά μας προβλημάτισαν πολύ.

Ερώτηση: Εμείς οι πολίτες ευθυνόμαστε για αυτά;

Βάσω: Νομίζω, έτσι προέκυψε από την έρευνα, πως, ενώ γνώσεις έχουμε, δεν αφιερώνουμε λίγο από τον χρόνο μας για να γίνουν τα πράγματα με τον σωστό τρόπο. Ή θεωρούμε πως η δική μας συμπεριφορά δεν έχει συνέπειες στο σύνολο.

Ερώτηση σχόλιο: Έτσι όπως μας τα λέτε, φαίνεται πως μόνο λάθη κάνουμε

Ευαγγελία: Υπάρχουν και πολλές καλές πρακτικές που οι πολίτες έχουν αγκαλιάσει και στηρίζουν με θέρμη. Παράδειγμα το 40,3% των πολιτών πετά τα υπόλοιπα φαρμάκων στους ειδικούς κάδους που υπάρχουν σε φαρμακεία, το 77,5% χρησιμοποιούν επαναχρησιμοποιούμενη σακούλα για αγορές στο σούπερ μάρκετ, το 77,8% δίνουν τα ρούχα που δεν χρειάζονται σε άλλες οικογένειες και οι υπόλοιποι τα πετούν στους ειδικούς κάδους του Δήμου. Αυτό που εμείς επιθυμούμε σήμερα είναι να ακουστεί η φωνή μας. Να γίνει αντιληπτό πως το καθαρό περιβάλλον είναι πάνω από όλα υποχρέωση και, σαφώς, στη συνέχεια θα απαιτήσουμε και την υπεύθυνη στάση της πολιτείας στο θέμα.

Άλκης: Μπορώ να παρέμβω;

Δημοσιογράφος: Εννοείται

Άλκης: Στο Γεωπονικό τμήμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, ο καθηγητής που μας μίλησε σχετικά με τη βιώσιμη ανάπτυξη μας εξήγησε πως η τεχνολογία υπάρχει, οι γνώσεις υπάρχουν και πως το νομικό κενό προηγούμενων ετών καλύπτεται σιγά – σιγά, μέσα και από τις επιταγές της ευρωπαϊκής και διεθνούς κοινότητας, ώστε να υπάρξει και στον πρωτογενή τομέα παραγωγή με μικρότερη ή και καθόλου περιβαλλοντική επιβάρυνση.

Ερώτηση: Για να κλείσουμε τι θα προτείνατε να γίνει;

Κασσιανή: Μαζικότερη συμμετοχή στη διαδικασία της σωστής ανακύκλωσης, πρόγραμμα κομποστοποίησης σε περιοχές που υπάρχει η δυνατότητα, συνεργασία σχολείων και μαθητικών κοινοτήτων σε περιβαλλοντικά ζητήματα με στοχευμένες δράσεις όπως εξάλειψη των πλαστικών μπουκαλιών μιας χρήσης από τα σχολεία, καθιέρωση τακτικού καθαρισμού των εξωτερικών χώρων, δημιουργία εθελοντικών ομάδων για την επίβλεψη της καθαριότητας σε δημόσιους χώρους κ.α..

Ένα τελευταίο..

Η κυκλική οικονομία είναι το μοντέλο παραγωγής και κατανάλωσης που θα μας βοηθήσει να παρατείνουμε τη διαθεσιμότητα φυσικών πόρων και ενέργειας. Μέσα από τους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ για τον πλανήτη του 2030, με τη βοήθεια της επιστήμης και της τεχνολογίας κρατάμε την αισιόδοξη πλευρά και ελπίζουμε πως, με κατάλληλες πολιτικές αποφάσεις, ο πλανήτης μας θα συνεχίσει και θα αντέξει.

Σας ευχαριστούμε πολύ για το χρόνο που μας αφιερώσατε..»

Αν θέλετε να ακούσετε τη συνέντευξη, πατήστε εδώ